Recenze: Program Ano NO

Příběh jedné molekuly

Málokterá chemická sloučenina si vysloužila svoji vlastní knihu, pomineme-li odborné učebnice a monografie. A málokterá sloučenina, která byla dlouho proklínaná jako ztělesněné zlo, je ze dne na den „miláčkem davů“. Ano, dámy a pánové, dovolte mi představit celebritu oxid dusnatý, důvěrně též označovanou jako NO (starším ročníkům je možná lépe říkat, že jde o kysličník dusnatý). A na prkna, která znamenají svět, tuto celebritu uvedl sám autor knihy, prof. Ignarro, nositel Nobelovy ceny za objev role NO v našem těle.
Než se budeme věnovat knize, stručně si NO představíme. Matka vší moudrosti internetového věku Wikipedie o něm říká, že „Oxid dusnatý (NO) je jedním z pěti oxidů dusíku. Je to za normální teploty bezbarvý, paramagnetický plyn, pro člověka jedovatý a za přítomnosti vlhkosti leptající. Vzniká mimo jiné i v motorech automobilů a uvolňuje se do ovzduší ve výfukových plynech, kde působí jako součást kyselých dešťů.“ NO je však také důležitou biogenní sloučeninou, navzdory své toxicitě, která je důsledkem jeho vysoké reaktivity. To, co je toxické ve velkých dávkách a makroměřítku, je naopak klíčové a nepostradatelné na úrovni celulárních procesů a v měřítku jednotlivých molekul. NO působí v těle jako neurotransmiter, působí na hladké svalstvo jako vazodilatátor, ovlivňuje činnost kardiovaskulárního systému, mozku, penisu a kdovíčeho ještě. Bylo o něm napsáno mnoho vědeckých studií. NO do těla nedostáváme jenom z výfuků, ale tělo si ho samo vytváří složitými procesy v biochemickém cyklu založeném na dvou klíčových aminokyselinách: argininu a citrulinu.
No a tu se konečně dostáváme k jádru pudla, tedy k jádru knihy.
Kniha byla napsána především proto, aby nám otevřela oči a o existenci NO a jeho významu pro naše tělo nás informovala a také nám sdělila, co máme dělat pro to, abychom tuto veskrze užitečnou sloučeninu v našem těle vytvářeli v hojném množství. Je to povídání zajímavé, objevné a, pokud si s ním umíme poradit, i velmi užitečné pro náš život. Jde o příručku pro život. Slovo „příručka“ však používám s poněkud pejorativním nádechem. Opravdu jde o klasickou příručku napsanou pro amerického spotřebitele. Vede vás životem jako americký pastor. A tím sama sebe degraduje, ač si to vlastně nezaslouží.
Kniha je rozdělena do několika kapitol, které vyprávějí „velkolepý příběh“. Pointa se objevuje hned na počátku: malý americký kluk se shlédl v A. Nobelovi, vynálezci dynamitu (nitroglycerinu napuštěného do křemelinové hlinky), aby záhy zjistil, že Nobel měl problémy se srdcem, které si léčil nitroglycerinem (jedním z „perkuzorů" NO v těle), aby posléze sám NO „usvědčil“ a dal ho do spojitosti nejen s nitroglycerinem, ale i jinými sloučeninami. A na závěr – kruh se uzavírá – dostal Nobelovu cenu za svůj objev. Po tomto melodramatickém úvodu je pozornost věnována už jen zázračné molekule, jejím účinkům v našem těle, mechanismu fungování, způsobu vytváření a jejím zdrojům. Následuji kapitoly o souvisejících potravinách a potravinovém doplňku, jehož recepturu sestavil přímo Ignarro a který je dostupný i u nás, a to ne levně.
Kniha je důvěryhodná. Koneckonců napsal ji nositel Nobelovy ceny za lékařství. Trpí nectnostmi „amerických“ příruček, vede vás za ruku, neustále připomíná důležité pravdy a varuje vás před těmi ostatními, rozuměno konkurenty. Obsahuje spoustu balastních informací. Je to škoda. NO by si zasloužil serióznější pojetí.
Kniha, přes všechny svoje nectnosti, si zaslouží být čtena. Říká nám něco o našem těle. A doporučovaný přípravek vůbec nemusíte kupovat. Stojíte-li o něj a umíte-li „googlovat“, můžete si za cenu měsíční dávky doporučovaného přípravku nakoupit a namixovat dávku minimálně na půl roku.
A až během mistrovství světa v hokeji uvidíte reklamu na Clavin a Arginmax, vězte, že to je jeden z “vedlejších“ produktů původní Ignarrovy receptury, která je původně zamýšlena jako prostředek na podporu zdravého života a prevenci kardiovaskulárních chorob.

Info o titulu:

Autor: Louis Ignarro

Nakladatel: Práh, 2005

Anotace:

Převratná kniha na téma péče o zdraví srdce i celého organismu může prodloužit život milionům lidí. Na rozdíl od mnoha příruček plných "dobrých rad", je poznání předávané v této knize potvrzeno udělením Nobelovy ceny. Dr. Ignaro nejprve důkladně vysvětluje působení oxidu dusnatého ve prospěch srdce, aby poté došel k praktickým a velice jednoduchým návodům týkajícím se životosprávy, stravy a podpůrných prostředků.

Přečteno: leden 2016